CROSSFIT

Intensiv och varierad träning

CrossFit är en blandning av styrkelyft, tyngdlyftning, gymnastik och kettlebellsport. På våra pass jobbar vi med drag, lyft, pressar, böj, hopp, löpning, rodd mm. Vi använder oss av hela kroppen på alla pass och övningarnas svårighetsgrad går att anpassa efter dig som individ. Ett typiskt pass hos oss inleds med uppvärmning under ledning av en instruktör. Den andra delen är en styrkedel som består av antingen övningar med skivstång eller gymnastisk styrka. Passet avslutas i stort sett alltid med en intensiv och pulshöjande workout som även den kan anpassas efter nivå för att alla ska kunna delta. På passen är det mellan 10-12 deltagare för att alla ska ha möjlighet att få individuell hjälp av instruktören. 

BASPASS

Fokus på grunder och teknik

Precis som våra CrossFit-pass är baspasset varierad träning med både redskap och egen kropp, i en blandning av styrka och kondition. Skillnaden är att vi fokuserar mer på grundläggande rörelser och övningar som marklyft, knäböj, ringrodd, armhävningar, boxhopp mm. med syftet att skapa en stabil grund av motorik och koordination att ha med sig i övrig träning. Det börjar med gemensam uppvärmning och fortsätter med en längre teknik/styrkedel där vi lägger mycket vikt vid motoriskt korrekt utförande, dvs att göra övningarna på ett säkert och bra sätt. Passet avslutas med pulshöjande workout, också den med enklare övningar. Baspasset lämpar sig väl för dig som är nybörjare, ungdom eller för dig som vill träna på att röra dig mer effektivt.

TYNGDLYFTNING

Ryck & Stöt

Ryck och stöt är de lyft som återfinns i sporten tyngdlyftning. Hos oss på Vanheim fokuserar vi dels på att utföra just dessa lyft dels på att öva på tekniken i övningarna för att kunna förbättra oss. Tyngdlyftning är det som av många upplevs som det svåraste inom CrossFit och därför är det perfekt att som nybörjare gå på några tyngdlyftningspass och i lugn och ro öva på tekniken i lyften. Givetvis går det lika bra att komma på passet om en har kört tyngdlyftning ett tag då vi precis som i styrkelyft kör med vår egen stång och våra egna vikter. Ett typiskt tyngdlyftningspass innehåller uppvärmning, teknikövning, hela lyft och en styrkedel på slutet. 

KETTLEBELL

Utmanande workouts med kettlebells som redskap

Många övningar inom CrossFit utförs med kettlebells som redskap. Att träna med kettlebells är tekniskt utmanande och därför erbjuder vi just kettlebell-pass som leds av en certifierad kettlebell-instruktör. Passen fokuserar på teknik i någon av de tre grundövningarna och avslutas med en flåsig workout. 

MOBILITY & YOGA

Stabilitet, rörlighet och styrka

När man lyfter ofta och tungt är det viktigt med bra rörlighet. På våra mobility- och yogapass fokuserar vi på just det. Vi tränar rörlighet, stabilitet, balans och styrka under ledning av en instruktör. Tanken är att det vi lär oss på passen ska vara överförbart till vår övriga träning. Mobilitypassen kombinerar traditionell yoga med ren mobilitetsträning. Yogan utförs som ett traditionellt yogapass. 

GYMNASTIK

Klassiskt gymnastiska övningar

Inom CrossFit återfinns många av de övningar som från början kommer från gymnastiken. På våra gymnastikpass tränar vi dels på de specifika övningar som utövas inom CrossFit men också på de mer klassiskt gymnastiska övningarna som volter och hjulningar. Passet rekommenderas om du vill öka din kroppskontroll, utmana dig själv och helt enkelt bli bättre på CrossFit. Passen innehåller alltid uppvärmning, gemensam stretch, en del med enklare gymnastiska övningar, en mer avancerad del och en styrkedel. 

MAMMATRÄNING

Träning efter graviditet

Vår mammaträning är det perfekta passet för dig som, oavsett bakgrund eller träningsnivå, vill stärka upp kroppen på ett säkert sätt efter en graviditet och förlossning. Vi erbjuder rolig träning tillsammans med andra mammor och självklart är din bebis också välkommen. Vårt enda krav är att du varit på efterkontroll hos din barnmorska. Passen planeras och leds av en legitimerad fysioterapeut. Läs mer om henne på www.fysioanna.se Grupperna pågår i sexveckors-perioder med möjlighet att köra flera perioder för den som vill. För anmälan eller frågor, mejla oss på mamma@crossfitvanheim.se.

STRONG KIDS

CrossFit anpassad för barn 4-12 år

På våra barnpass ligger fokus på att barnen genom lek- och rörelseglädje ska utveckla sin koordination och kroppsliga förmåga. Vi tränar med vår egen kroppsvikt och fokuserar särskilt på de gymnastiska momenten i CrossFit. Beroende på ålder finns tre grupper: 4-6 år, 7-9 år och 10-12 år. För de äldre barnen används även redskap utöver den egna kroppen och övningarna är lite mer tekniskt utmanande. Båda passen leds av två instruktörer som har erfarenhet av att jobba med barn och är förlagda till helgen. Avgiften på 895:- betalas terminsvis. Anmälan till HT -18 är nu öppen, mejla rebecca@crossfitvanheim.se för mer information.